Mu särk on maailmarändur!

Tunne oma elustiili – mina ja globaalne kaubandus

Tekstiili- ja rõivatööstus on äärmiselt globaliseerunud. Õppepäev annab ülevaate tekstiiliahelas toimuvast keskkonna koormamisest ning toob välja seosed meie endi tarbimisharjumustega. Õppepäev ei keskendu ainult probleemi väljatoomisele vaid annab ka teadmisi ja praktilisi oskusi kuidas lihtsate võtetega muuta oma elu keskkonnasäästlikumaks säilitades senist elukvaliteeti.

Eesmärgid. Programmis osaleja:

  • mõistab enda ja globaalse kaubanduse seost ning selle mõju keskkonnale
  • mõistab kui lihtne on tegelikult elada keskkonnasäästlikumalt
  • mõistab jäätmete sorteerimise vajadust ja teab kuidas neid sorteerida
  • mõistab puhta vee väärtust
  • teab erinevate jäätmete taaskasutuse võimalusi

Õpipädevused: loodusteaduste ja tehnoloogiate pädevus, enesemääratluspädevus, ettevõtlikkuspädevus

Seos õppekavaga:
PK Loodusõpetus III. aste: Elus- ja eluta looduse seosed.
PK Geograafia: Kaardiõpetus.
Gümn Geograafia: Rahvastik ja majandus. Loodusvarade majandamine ja keskkonnaprobleemid.
Läbiv teema: Keskkond ja jätkusuutlik areng.

Meetodid: kaardistamine, viktoriin, positsioneerimine, psühhodraama ülesanded, sorteerimine, rühmatöö, prügila külastamine, käelised tegevused.

Juhis õpetajale: paluda õpilastel kaasa võtta mõni vedelema jäänud vana CD, riideese (mida võib ribadeks lõikuda), kivikesi, käbisid jne (olenevalt aastaajast).

Märksõnad: jäätmed, säästlik eluviis, kaubandus, keskkond

Aeg: aastaringselt

Kestus: 5-6 h

Rühma suurus: kuni 24 õpilast + 2 õpetaja

Hind: 370.00 eurot/ 1 rühm

Korraga on võimalik vastu võtta maksimaalselt 1 rühma.

Keel: eesti, vene

Tegevuste käik

  • Tekstiilitööstus. Ülesanded kasumi ja vastutustunde vahel.
    • Alguses selgitatakse välja, millised on õpilaste isiklikud hoiakud seoses rõivaste ja tarbimisega. Ruumis on kaks posti. Õpilased on nende vahel kujuteldaval joonel, seejärel hakkavad nad vastavalt oma hoiakutele iga küsimuse järel kahe posti vahel positsioneerima. Näiteid küsimustest: Kui kaua kulub sul hommikul riiete valimiseks? Kui oluline on sinu jaoks tootemark? Kui sageli ostad uusi riideid? Kui paljusid riideesemeid sa oma kapist kannad? jne Lõpuks analüüsitakse tulemust.
    • Viktoriin teemal tekstiilitööstus: kasumi ja vastutustunde vahel. Õpilased moodustavad väikesed rühmad. Iga rühm saab “viktoriini” vastuste koopiad, kuid vastused on läbisegi. Programmi juht loeb ette esimese küsimuse. Rühmad pakuvad oma vastuse. Esimesena õige vastuse andnud rühm, saab punkti. Näiteid küsimustest: Millest on valmistatud Brasiilia jalgpallimeeskonna särgid? Millest on valmistatud euro rahatähed? Kui palju kulutab raha keskmine Austria eramajapidamine riietele ja aksessuaaridele kuus? jne.
    • Visualiseerimine maailmakaardil “Minu teksapükste maailmareis”. Teksapükste näiteid kasutades saavad õpilased ülevaate tootmise globaliseerumisest ja tutvuvad tootmise rahvusvaheliseks muutumise põhjustega. Ülesande sammud: 1. Puuvilla kasvatamine; 2. Puuvillasaagi koristamine; 3. Keemilised sünteeskiud; 4. Ketramine ja kudumine; 5. Tekstiilide viimistlemine; 6. Juurdelõikamine ja õmblemine; 7. Transportimine; 8. Müümine.
  • Psühhodraama ülesanded (rollid): õigus joogiveele.
    • Alguses tutvuvad õpilased veekasutuse erinevaid otstarbeid. Selleks joonistatakse ring. Ringi sisse asetatakse hulk pilte. Ringi joonele paigutatakse kaardid üldiste kategooriatega (põllumajandus, tervishoid, energeetika jne). Õpilased uurivad pilte, arutlevad omavahel ja jagavad pildid teemakaartidele. Lõpus toimub analüüsiv arutelu – milline valdkond tarbib/rikub enin vett Saksamaal, milline Eestis.
    • Seejärel jagatakse lapsed väikestesse rühmadesse. Iga rühm saab loosi alusel omale rolli, näiteks eestlane, namiiblane, mehhiklane jne. Õpilased mõtlevad välja ja esitavad stsenaarumi seoses antud riigi elanike veekasutuse võimalustele.
  • Praktiline ülesanne. Jäätmete sorteerimine.
    • Suurtes kastides või põrandal on hulk erinevaid jäätmeid (osa on mudelitena, nt tegeliku külmkapi asemel on mudel). Jäätmete lähedusse on asetatud erinevad alused, nn konteinerid: olmejäätmetele, pakendile, biolagunevatele jäätmetele, ohtlikud jäätmed, paber ja papp jne. Õpilased peavad nn jäätmed ära sorteerima. Lõpus vaadatakse ühiselt tulemus (nn konteinerid) üle. Kas kõik jäätmed läksid õigesse kohta. Arutatakse, milliste jäätmete üle oli kõige keerulisem otsustada.
  • Rühmatöö: jäätmetekke vähendamise võimalused
    • Õpilased jagatakse rühmadesse. Iga rühm saab loosi alusel äsja sorteeritud jäätme konteineri. Õpilased peavad rühmatööna kirja panema antud jäätmete vähendamise võimalused. Iga rühm esitab oma töö tulemused.
  • Uikala prügila külastamine
    • Uikala prügilas tutvustatakse õpilastele kuidas käib antud prügilas jäätmete sorteerimine ja ladustamine. Mis sellega kõik kaasneb.
  • Taaskasutuse praktiline õppetuba

Õppematerjalid ja vahendid:

  • kontuurkaart
  • maailmakaart
  • viktoriini küsimused ja vastused
  • pildid
  • kaardid ettevõtluse üldkategooriatega
  • jäätmed ja sorteerimiskastid
  • riidetükid, käärid, liim, niit, nõel ja muud vajalikud tarvikud taaskasutuse töötoa läbiviimiseks
Ida-Virumaal on karude kaitseks loodud kaitseala?
Ida-Virumaal harrastatakse sõitmist autodega, millel on ainult rool ja pidur.
Ida-Viru maakonda ümbritseb vesi kolmest küljest?
Ida-Virumaal Kauksi rannas liivad laulavad?
Toetame spordinädala traditsiooni
Soovid veel Alutaguse kohta teada saada?
Kas Sa teadsid, et...
Ida-Virumaal on karude kaitseks loodud kaitseala?

1967 aastal  moodustati siin pruunkarude kaitseks loodusreservaat. 1981 aastal võeti kaitse alla Sirtsi soo. Täna tunneme seda ala Sirtsi looduskaitsealana, …

Loe edasi

Kas Sa teadsid, et...
Ida-Virumaal harrastatakse sõitmist autodega, millel on ainult rool ja pidur.

Ida-Virumaa on tuntud oma põlevkivi kaevandamise poolest. 1922 aastal algas Kiviõli mäe “ehitamine”. Mäele ladustati peamiselt polkoksi ja põlevkivituhka.

Loe edasi

Kas Sa teadsid, et...
Ida-Viru maakonda ümbritseb vesi kolmest küljest?

Loe edasi

Kas Sa teadsid, et...
Ida-Virumaal Kauksi rannas liivad laulavad?

Kauksi rannas jalutades ja jalgu lohistades võib kuulda põnevat krudisevat heli, mida tekitab liiv.  Tule ja kuula! 🙂

Loe edasi

Kas Sa teadsid, et...
Toetame spordinädala traditsiooni

Alutaguse Matkaklubi treenerid on ikka ja alati vabas õhus liikumise poolt.Toila Gümnaasiumi õpilastele sai tehtud matkatarkuste kiirkursus. Meeskonnad …

Loe edasi

Kas Sa teadsid, et...
Soovid veel Alutaguse kohta teada saada?

Külasta meie blogi.

Uuri edasi Alutaguse kohta

1/6